5 tips tegen uitstelgedrag

Even Twitter en Facebook checken, zometeen ga ik écht beginnen aan mijn studieopdrachten…en voor je het weet, is de avond om. Herkenbaar? Probeer dan deze tips tegen uitstelgedrag uit.

1. Ga op tijd naar bed.

Als je moe bent, is het moeilijker om weerstand te bieden aan afleiding. Bovendien schat je je eigen wilskracht en mogelijkheden dan te somber in.

2. Maak concrete, specifieke, kortetermijn-afspraken met jezelf.

Zet ze in je agenda/mobiel en herinner jezelf eraan met een (kook)wekker. Bijvoorbeeld: morgen om 9 uur begin ik met mijn studieopdracht en ik werk door tot half elf. Daarna kijk ik naar In therapie van gisteravond.

Het limbisch systeem in je hersenen werkt beter met dit soort afspraken dan met: morgen ga ik studeren.

3. Zet kleine, comfortabele stappen op weg naar verbetering.

Bij een kleine verandering schiet je minder snel in de weerstand. Bovendien komen uitdagende doelen met kleine stapjes ‘vanzelf’ meer binnen je bereik.

4. Vier je successen, ook de kleine.

Geluk kun je ook zoeken in kleine verbeteringen. Bekrachtig jezelf op weg naar je uitdagende hoofddoel, door aan ieder klein succes een beloning te koppelen. Bij kinderen werken stickersystemen (“goed zo! alweer in het potje geplast!”); bedenk iets wat voor jou werkt.

5. Maak een gewoonte van gedrag dat je wilt volhouden.

Wilskracht kost veel meer aandacht en energie dan een gewoonte. Ga bijvoorbeeld iedere maandag, woensdag en vrijdag wandelen tijdens de lunch, als één van je doelen is om meer te gaan bewegen. De eerste twee maanden moet je er nog over nadenken, daarna gaat het vanzelf.

En wat zijn jouw tips tegen uitstelgedrag?

uitstelgedrag@RandyKersbergen

Share

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *